Zážitkové vzdělávání mi přináší hřejivý pocit...
I my tvoříme příběh Kladského pomezí...
Mgr. Veronika Mesnerová působí v Galerii
výtvarného umění v Náchodě jako edukátorka. Připravuje například programy
pro školní skupiny, výtvarné dílny pro rodiče s dětmi i pro seniory a
usiluje, aby výtvarné umění bylo srozumitelné všem.
Proč jste se rozhodla pro práci v galerii?
Už
v dospívání jsem ráda cestovala, objevovala jiné kultury, památky a umění.
Tuto zálibu jsem v dospělosti obohatila o průvodcovskou činnost, doprovázení
školních skupin v zahraničí a jako instruktorka na dětských táborech. Při
studiu v Brně jsem objevila galerijní edukaci jako velký potenciál pro širokou
skupinu zájemců. Hledání takové pracovní pozice v rodném městě nebylo
jednoduché. V Galerii výtvarného umění fungovala kvalitně zavedená
galerijní edukace už několik let. Moment rozhodnutí pracovat na „náchodském
kopci“ a věnovat se zážitkovému vzdělávání mi do dnešního dne přináší hřejivý
pocit.
Existují ve vaší galerijní činnosti nějaké klíčové momenty?
V galerii působím už jedenáct let a stále ráda vzpomínám nejen na začátky
práce s dětmi ze školek, které mi rostly před očima a pokrok v jejich
vnímání byl viditelný, ale také na výjimečně tvořivé skupiny a pedagogy
rozličně přistupující k výtvarnému umění. V paměti mi utkvěly i
skupiny z naprosto odlišných sociálních vrstev, se kterými je práce
náročnější, ale výsledky jsou víc než povzbudivé. Dalším klíčovým momentem se
stala práce se seniorkami, které navštěvují galerii jednou měsíčně. Jejich
pocit vděku za program připravený přímo pro ně a radost z tvoření jsou
velkou motivací.
Co vám práce v galerii přinesla do života?
Práce v galerii je velice různorodá a vždy mi přinášela potěšení, čas
v ní strávený ubíhal velice rychle. Mateřství mě zklidnilo a dovolilo
využívat nabyté zkušenosti při tvorbě se svými dětmi. Rovina koníčku a práce u
mě splývá a stále se prohlubuje, společné tvoření je příležitostí, jak
upevňovat vztahy. Líbí se mi to a určitě bych neměnila.
Co vás na vaší práci nejvíc baví?
Moment
uskutečnění, prožitek a reakce první skupiny na nově vytvořenou doprovodnou
akci. Je to pro mě očekávaný výsledek mého několikatýdenního úsilí. Výtvarné umění
je všude kolem nás, ale pro běžného smrtelníka může být nepochopitelné.
Zprostředkování umění a otevření cest k uchopení díla je jedna
z možností, jak návštěvníkům nesrozumitelné přiblížit. Každá skupina
vyžaduje jiný přístup. Občas zajásám, jak to bylo skvělé, občas si musím
přiznat, že se něco nepovedlo. Výstava obvykle trvá dva až tři měsíce, kdy mohu
navržené pozměňovat. Jakmile se programy dostanou do širšího povědomí a přináší
výsledky, je konec, a začíná se zase od začátku.
Co je tedy vaším hnacím motorem?
Musím
přiznat, že když s připravovanou výstavou vnitřně zcela nesouzním, jsem
třeba unavená, nebo nemám na přípravu dost času, tak edukační aktivity vytvářím
velmi těžce. V tento moment je potřeba rozhlédnout se kolem sebe, navštívit
jinou výstavu, přečíst si zajímavé články nebo třeba zajít do lesa.
S blížícím se termínem doprovodných programů přibývá nervozita, ve které
se mi však pracuje nejlépe. Hnacím motorem bývají předem objednané skupiny,
individuální zájemci nebo rodiny s dětmi, které mi dávají zpětnou vazbu a
jejich radost z práce je pro mě to nejcennější. Neustále mě překvapují!
Jaké máte vize a plány do budoucna?
Na to by
bylo mnohem snazší odpovídat před pandemií. Galerijní edukace byla slibně
nastartována a poptávka po zprostředkování umění byla stále vyšší. Spektrum
doprovodných aktivit se stávalo komplexnější a ucelenější. Přesto
v nabídce edukačních aktivit stále postrádám programy pro sociálně
znevýhodněné skupiny či handicapované, na které bych se v budoucnu ráda zaměřila.
Aktuální dobu vnímám jako možnost nového začátku. Podařilo se nám nastartovat
online rozhovory s výtvarníky, nyní pokračujeme v online přednáškách
o ruském umění 18. a 19. století. Jejich sledovanost považujeme za velký úspěch
a rádi bychom v nich pokračovali i v klasickém režimu otevřených
galerií. Do budoucna si samozřejmě přeji setkávat se s návštěvníky face to
face a vidět jejich zaujetí pro umění, výtvarnou práci a kreativitu.